De ene helm is de andere niet, dat is wel duidelijk. Niet alleen zijn er qua kleur en vorm ontelbare variaties te vinden, maar denk ook aan het doel, het gebruik van de helm. Een fietshelm draag je uiteraard niet als je een stukje op de motor gaat toeren. En andersom. En een brommerhelm wil je ook niet op de motor dragen. Dit behoeft niet echt uitleg. Maar een fietshelm op de brommer? Eerste reactie is: nee, natuurlijk niet. Maar toch… tijd voor wat nader onderzoek.

Steeds snellere voortuigen

Vroeger gingen fietsen niet zo snel en waren fietshelmen eerder uitzondering dan regel. Echter de hedendaagse fietsen gaan soms zo snel als brommers; denk aan de elektrische fiets, de e-bike, een fiets waarbij je wel nog steeds kracht moet zetten maar wat ondersteuning biedt, of een speedbike, een fiets met trapondersteuning die echt over de weg heen raast met een snelheid van 45 kilometer per uur. Bij verschillende snelheden horen natuurlijk ook andere vormen van bescherming.
Dat er een helm verplicht is bij het rijden op een brommer of scooter, dat is al jaren duidelijk en bekend. En geen helm, betekent hierbij: onverzekerd. Voor de speed bike, of speed pedelec, heeft de verzekering trouwens ook een helmplicht. Gezien de hoge snelheid van de tweewieler is er hiervoor zelfs een brommerrijbewijs verplicht. De helmplicht voor een snorfiets, een brommer die 25 kilometer per uur gaat en dus ook een andere kleur verzekeringsplaatje draagt, wordt al wat onduidelijker. De verzekering verplicht dit in ieder geval niet. De politie geeft aan dat de helmplicht voor snorfietsers of scooters per gemeente zelfs verschilt. Lees hier meer informatie over de brommerverzekering en de bromfietsverzekering.

Politiek

Wat betreft de helmplicht voor fietsers: dit is nog altijd een discussiepunt binnen de politiek. Veilig Verkeer Nederland geeft aan dat het een beslissing moet zijn van de fietser zelf. Het Centraal Planbureau en het Planbureau voor Leefomgeving willen de helmplicht in ieder geval voor kinderen tot 12 jaar én voor alle berijders van de elektrische fietsen verplichten. Maar, nog altijd is hier geen uitsluitsel over.
In het buitenland is dit hier en daar al anders: zo is het bijvoorbeeld in Frankrijk, Oostenrijk en Spanje in ieder geval verplicht voor kinderen tot 12 of 15 jaar. In Nieuw-Zeeland en Finland geldt de verplichting zelfs al voor iedereen.

Europese wet-en regelgeving

Iedere helm moet uiteraard voldoen aan Europese wet- en regelgeving. Uiteraard hangt de gehanteerde norm samen met het gebruik. Simpel gezegd: de norm voor helmen met een lagere snelheid is uiteraard een andere dan die voor snelheden van 45 km/u en hoger. Als een helm zowel de norm van de speedbike áls die van de brommer draagt, kun je deze prima op de speedbike gebruiken. Een normale fietshelm, met als doel gebruik op een normale (toer)fiets, zal echter niet snel op deze normen gekeurd worden aangezien de testen veel zwaarder zijn dan het beoogde gebruik. Dus: kun je een fietshelm dragen op een brommer? Nee, maar wil je het per helm zeker weten, check dan de normering aan de binnenzijde van de helm.