Wanneer bij een benzine of dieselauto de tank leeg is, dan ga je naar een benzinestation. Vlug tanken en hij is binnen 5 minuten weer paraat om te rijden. Maar hoe werkt dat bij een elektrische auto? Wat heb je allemaal nodig voor het opladen en hoe lang duurt dat? Veel vragen zijn erover, daarom wordt het uitgelegd in deze blog.

 

Het opladen van een elektrische auto is iets ingewikkelder dan een auto voltanken met benzine. Dat zegt niet direct dat het extreem ingewikkeld is. Er zijn namelijk twee soorten elektrische auto’s: batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Deze twee varianten laden weer anders op, dat wordt hieronder uitgelegd.

Laadpaal

Een batterij-elektrische auto wordt natuurlijk opgeladen door elektriciteit. Dit wordt gedaan door laadpalen. Je hebt deze laadpalen in twee varianten, de openbare laadpaal en privélaadpaal. Maar wanneer je gebruik wilt maken van een van deze palen heb je een laadpas nodig. Deze passen zijn te verkrijgen bij verschillende aanbieders. De aanbieders zijn voornamelijk stroomleveranciers. De betaling van het opladen verschilt per aanbieder. Bij vele kan je kiezen tussen twee soorten betalingen

  • Vast bedrag per maand en onbeperkt laden
  • Per laadbeurt een bedrag betalen

Elektrische auto leasen? Dan kunnen de betalingen weer verschillen, verschilt per leasemaatschappij.

Werking laadpaal

De werking van een laadpaal kan in details verschillen, alleen is de basis redelijk gelijk. Je verbindt eerst de auto met de laadpaal, door de kabel in de auto te pluggen. Stap 2 is vervolgens je pas bij de laadpaal melden, waardoor je het opladen activeert. Wanneer de elektrische auto oplaadt, kan jij gerust weglopen van je auto. Je hoeft niet bang te zijn dat iemand anders op kosten van jou gaat laden door de stekker eruit te trekken, deze is namelijk vergrendeld wanneer je gaat laden.

Laadduur

Er zijn meerdere factoren die bepalen hoe lang het opladen duurt. Beginnend bij het soort laadpaal. Je hebt namelijk normale palen waarbij het ongeveer 6-1 0uur duurt voordat hij volledig is opgeladen. Maar er is ook een snellaadpaal, in dit geval is het zo dat vaak na 20 tot 40 minuten de accu weer tot 80% is opgeladen. De soort auto met daarbij de accu is ook nog een factor. Neem de Nissan Leaf, deze tijden zullen verschillen tussen de 12 tot 7 uur.

Boetes voor elektrische auto’s

Er is een soort boete die vaak wordt gegeven, genaamd laadpaalkleven. Wat houdt dit precies in? Wanneer jij bij een openbare laadplek aan het laden bent, en je auto is volledig opgeladen alleen je blijft er onnodig lang ‘kleven’. Dan kan je hiervoor beboet worden als foutparkeren.